اگر به همین صفحه روبروی خود که به احتمال زیاد یک صفحه نمایش دیجیتال گوشی موبایل یا مانیتور است نگاه کنید،‌ جمعِ جمیعی از پیکسل‌ها را پیش چشم دارید. هر پیکسل یک مربع کوچک است. وقتی این مربع‌ها در کنار هم چیده می‌شوند، یک تصویر شکل می‌گیرد.

بهترین کیفیت دوربین مدار بسته چندان ربطی به مگاپیسکل ندارد. اینکه قرار است روی چه سایز از صفحه نمایش محتوای دوربین مدار بسته ارسالی به دستگاه را مشاهده کنیم، مگاپیکسل حائز اهمیت می‌شود.

معنای لغوی مگاپیکسل            

مگاپیکسل در واقع ترکیبی از دو کلمه مگا Mega و پیکسل Pixel است. مگا یک پیشوند در سیستم SI‌ است که پیش از هر چیزی بیاید آن را در یک میلیون ضرب می‌کند. پس مگاپیکسل یعنی یک میلیون پیکسل. پیکسل به چه معنی است؟ ترکیبی از تصاویر pics و عنصر element به پیکسل یعنی عنصر واحد یک تصویر اشاره می‌کند.

دو تصویر در اندازه یکسان و رزولوشن متفاوت؛ تعداد پیکسل‌های تصویر سمت راست بیش‌تر است.

 

 

بیشتر بخوانید :  قیمت یو پی اس

مگاپیکسل به سایز اشاره دارد یا کیفیت عکس؟

اگر به مفهوم پیکسل دقت کنیم، در واقع متوجه می‌شویم که مگاپیکسل بیش‌تر برای به نمایش گذاشتن تصویر در اندازه‌های بزرگ‌تر است. مثلاً وقتی بخواهیم در یک پوستر بزرگ تصویری را چاپ کنیم، نیازمند مگاپیکسل بیش‌تری خواهیم بود.

برای نمونه بگذارید اشاره‌ای به صفحه نمایش گوشی موبایل اپل 13 داشته باشیم. رزولوشن صفحه نمایش این گوشی 1170 در 2532 پیکسل است. خب به این معنی که اگر این دو عدد را در هم ضرب کنیم به حدود عدد 3 میلیون پیکسل خواهیم رسید. یعنی برای نمایش روی صفحه نمایش این گوشی،‌ لنز 3 مگاپیکسلی کفایت می‌کند. لنز دوربین آیفون 13، 12 مگاپیکسل است. به هر حال ما روی تصاویر زوم می‌کنیم و شاید قصد داشته باشیم آن‌ها را چاپ کنیم یا روی صفحه نمایش بزرگ‌تر به نمایش بگذاریم.

سایز دوربین‌cctvمعمولاً بین 2 تا 8 مگاپیکسل است.اگر قصد دارید که جزئیات ریزتری را در تصویر دنبال کنید شاید بهتر باشد به دنبال مگاپیکسل بالاتر باشید.

کیفیت دوربین مدار بسته تحت تاثیر چه عاملی است؟

درباره کیفیت دوربین مدار بسته یا هر دوربین دیگری باید مستقیماً به سنسور تصویر image sensor اشاره کنیم.هر چه اندازه سنسور تصویر بزرگ‌تر باشد، آنچه که در هر پیکسل تعریف می‌شود وضوح بیش‌تری خواهد داشت.سنسور بزرگ‌تر یعنی دریافت نور بیش‌تر و در صورت وجودِ فناوری به روز image processor می‌توانیم شاهد دریافت اطلاعات بیش‌تر و در نتیجه خروجی بهتر تصویر باشیم.

خب بگذارید داستان را بازتر کنیم تا ابهام را برطرف کنیم. هر پیکسل معرف یک رنگ به خصوص است که از در کنار هم قرار گرفتن این قطعاتِ رنگی pixel، پازل یا همان تصویر تکمیل می‌شود و سوژه‌ای که روبروی لنز است روی صفحه نمایش یا کاغذ چاپ می‌شود.

تصویر توسط دوربین مدار بسته 4 مگاپیکسل؛ صورت و پلاک کاملاً مشخص است (البته سانسور شده‌اند)

رنگ در هر پیکسل چطور خلق می‌شود؟

از طریق اطلاعاتِ نوری دریافتی روی سنسور تصویری دوربین رنگ ایجاد می‌شود.اینکه این سنسور تا چه حد نور دریافت می‌کند و با چه کیفیتی آن را پردازش می‌کند، کیفیت نهایی رنگ روی هر پیکسل را تعیین می‌کند. در واقع کیفیت روی هر واحد اعمال می‌شود و پیکسل‌های با کیفیت در کنار هم خالقِ یک خروجی با کیفیت هستند.

حالا اگر تعداد مگاپیکسل ما کم باشد، و صفحه نمایش هم کوچک باشد، کیفیت تصویر همچنان در سطحی عالی حفظ می‌شود. در مثالی که در مورد آیفون 13 زدیم، گفتیم که یک لنز 3 مگاپیکسل می‌تواند روی صفحه نمایش آن به خوبی ظاهر شود.

فرض کنید قرار است روی تلویزیون ال ای دی جی پلاس GTV-58MU722S که 58 اینچ است تصویری را به نمایش بگذارید. رزولوشن این تلویزیون 3840 در 2160 است. وقتی این دو عدد را در هم ضرب می‌کنیم به حدود 8 میلیون و 300 هزار خواهیم رسید. یعنی تصویری که با یک لنز 8 تا 9 مگاپیکسل ضبط شده باشد، اگر کیفیت سنسور بالا باشد، به خوبی روی تلویزیون به نمایش در خواهد آمد. البته در حین خروجی، کیفیت صفحه نمایش یا چاپگر تعیین کننده است.

بیشتر بخوانید: نمایندگی حارس

معنی مگاپیکسل در دوربین

مگا پیکسل یک دوربین چگونه محاسبه می شود؟ سنسورهای دوربین تعیین کننده تعداد پیکسل هستند. اگر سنسور دوربینی از 1000 پیکسل در 1000 پیکسل تشکیل شده باشد، این سنسور یک میلیون پیکسل یا یک مگا پیکسل است. دوربین های با کیفیت FHD سنسور 1080 در 1920 پیکسل دارند. چنین سنسوری تصویری به اندازه 2 مگاپیکسل ارائه می دهد. کیفیت تصویر دوربین مداربسته یا رزولوشن از جمله ویژگی دوربین مداربسته است. کیفیت تصویر بر مبنای مگاپیکسل تعریف می شود. به این ترتیب هر چه تعداد پیکسل های تشکیل دهنده تصویر بیشتر باشد، جزئیات بیشتری در تصویر دیده می شود. نمایش کیفیت یا رزولوشن تصویر دوربین مداربسته به صورت یک عدد در کنار MP است.

همان طور که اشاره شد کیفیت تصویر در تصاویر با تعدادپیکسل های بیشتر بالاتر است. اما تعداد پیکسل یکی از آیتم های موثر در کیفیت تصویر است و نه تنها عامل موثر. همچنین تغییر کیفیت در تعداد پیکسل های بالاتر کمتر احساس می شود به عنوان مثال کیفیت تصویر 1 مگا پیکسل با تصویر 2 مگاپیکسل بسیار محسوس است. در مقابل بین یک تصویر 5 مگاپیکسلی و 6 مگاپیکسلی تفاوت چندانی قابل مشاهده نیست با وجود اینکه تصویر 5MP یک میلیون پیکسل بیشتر از تصویر 6MP دارد. در این حالت گفته می شود شیب تاثیر گذاری کم شده است.

مگاپیکسل و کیفیت دوربین مداربسته

هر چه مگاپیکسل دوربین بیشتر باشد، بهتر است!!!!!

این ارزیابی لزوماً صحیح نیست.تعداد پیکسل ها در کنار عواملی مانند کیفیت لنز، نوع سنسور، اندازه دیودهای حساس به نور، پردازش تصویر و… کیفیت تصویر ثبت شده را تعیین می کنند.

 

واژه پیکسل چیست؟

واژه پیکسل یا Pixel در سال های مختلف توسط افراد به کلمات گوناگونی نسبت داده شد. البته در تمامی آنها موضوع اصلی به صورت واحد بود و همگی به تصویر و جزئی از آن اشاره داشتند. سال 1932 در سر تیتر مجله Variety  واژه Pix به عنوان مخفف کلمه Pictures مورد استفاده قرار گرفت. به همین دلیل برخی واژه Pixel را متشکل از Pix و el  دانستند. بر همین اساس Pix همان Pictures است و el  به  Element اشاره دارد. همچنین در سال 1972 برخی Pixel را به عنوان Picture cell شرح دادند Cell به معنی سلول و واحد کوچکی از تصویر . با این وجود افرادی نیز Pixels را به صورت مخفف شده PX و واحد اندازه گیری در گرافیک و طراحی مورد استفاده قرار دادند.

بیشتر بدانید:ردیاب خودرو

 جدول مگاپیکسل و تعداد پیکسل های تصویر

نام

عرض (تعداد پیکسل های افقی)

ارتفاع (تعداد پیکسل های عمودی)

تعداد کل پیکسل ها

1MP/720P

1280

720

921600

QVGA/960P

1280

960

1228800

1.3MP

1280

1024

1310720

2MP/1080P

1920

1080

2073600

2.3MP

1920

1200

2304000

3MP

2048

1536

3145728

5MP

2560

1920

4915200

6MP

3032

2008

6088256

8MP

3264

2448

7990272

 

رزولوشن HD به چه معناست

انواع متفاوتی از استاندارد HD وجود دارد و HD استاندارد ثابتی از رزولوشن محسوب نمی شود. مهمترین این استاندارها عبارتند از:

  • 720p:  رزولوشنی تا 1280×720 پیکسل را ایجاد می کند. (حدود 1مگا پیکسل)
  • 1080p:  رزولوشنی تا 1920×1080 پیکسل را ایجاد می کند. (2 مگا پیکسل)
  • 1440p: رزولوشن تا 2560×1440 پیکسل را ایجاد می کند. (3.6 مگا پیکسل)

حالت های 1080P و بالاتر را از آن را اغلب با نام Full HD می شناسند. در بیشتر اوقات صحبت از دوربین های مداربسته HD به دوربین های 1مگا پیکسلی اشاره دارد.

 

تفاوت دوربین IP با HD

نسل جدید دوربین های مداربسته آنالوگ با فناوری HD توانسته است جایگاه خوبی را برای خود پیدا کند. این محبوبیت بخاطر وضوح تصویر بالا در کنار مقرون به صرفه بودن ایجاد شده است. دوربین های HD در واقع نسل جدید دوربین های آنالوگ هستند که در بستر کابل کواکسیال نصب می شوند. روند ذخیره تصاویر و فیلم های دوربین مداربسته از طریق دستگاه DVR انجام می شود. برای آگاهی از بهترین DVR بازار اطلاع از تفاوت های سیستم های مداربسته می تواند کمک کننده باشد.

دوربین های IP یا همان تحت شبکه دوربین هایی هستند که به لحاظ کیفیت، تصاویر از وضوح بالایی برخوردار هستند. بستر نصب و راه اندازی آنها از طریق کابل شبکه فراهم می شود. اطلاعات در چنین سیستمی در دستگاه NVR ضبط می شود. البته وضوح تصویر در دوربین های آنالوگ HD به صورت چشمگیری ارتقاء یافته و به مرحله رقابت با دوربین های IP رسیده است